021 88 31 77 70
1396/05/24

چشم انداز انزلی بعنوان پایتخت گردشگری دریایی


چشم انداز انزلی بعنوان پایتخت گردشگری دریایی
متن خبر :
‌مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: با ساخت مارینا و ایجاد شبکه گردشگری دریایی در گیلان، انزلی به پایتخت گردشگری دریایی تبدیل می‌شود.
 ‌مهندس حسین چراغی در گفت و گو با ایسنا گفت: استان گیلان به لحاظ ظرفیت‌های دریایی و اقتصاد دریا محور یکی از استان‌های هدف در توسعه اقتصاد دریا محور است‌.
 وی ادامه داد: استان گیلان در زمینه اقتصاد دریا محور دو ظرفیت اساسی تجاری و گردشگری دریایی دارد که با توجه به اقلیم گیلان و نزدیک بودن به مراکز جمعیت می‌تواند ظرفیت بسیار مناسبی برای توسعه اقتصاد دریا محور در تولید فرصت‌های شغلی و تولید ثروت باشد زیرا استان گیلان جزء 10استان پرتراکم کشور است و مرکز استان(شهر رشت)به عنوان اولین شهر پر تراکم و پس از آن شهرستان انزلی دومین شهر پر تراکم استان هستند و بر این اساس تقاضا برای گردشگری دریایی با توجه به این تراکم جمعیت در نزدیک بندر انزلی وجود دارد، علاوه بر آن نزدیک بودن به مراکز جمعیتی کشور از جمله تهران و استان البرز و استان‌های همجوار تقاضا برای گردشگری دریایی را از لحاظ اقتصادی توجیح‌ پذیر می‌کند.
 چراغی ادامه داد: ما با توجه به این ظرفیت‌ها مطالعاتی را انجام داده‌ایم تا بتوانیم بحث گردشگری دریایی و سفرهای دریایی را در خزر فعال کنیم. مطالعات ما در سال 1394 به این نتیجه رسید که می‌توانیم فعالیت‌های گردشگری دریایی را با حمایت بخش خصوصی فعال کنیم و بخش خصوصی را متقاعد کنیم که در بحث گردشگری دریایی یا سفرهای دریایی ایده ایجاد مارینا یا مجتمعهای گردشگری در طول خط ساحلی استان وجود دارد.
 مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان اضافه کرد: در گیلان حدود 300 کیلومتر نوار ساحلی از چابکسر تا آستارا کشیده شده است و تقریبا زیرساخت مناسب برای جذب گردشگر دریایی وجود نداشته است و به همین دلیل ما ایده ساخت شبکه مارینا را در طول سواحل استان مطرح کردیم و با همین هدف برای اولین بار در بندر انزلی با کمک و سرمایه گذاری بخش خصوصی مارینا تاسیس میشود و بندر انزلی به عنوان پایتخت گردشگری دریایی و مرکز گردشگری استان گیلان خواهد بود و بعد از آن تصمیم به راهاندازی دومین مارینا در بندر چمخاله و پس از آن بندر آستارا با سرمایه گذاری بخش خصوصی را داریم، لذا هدف ما ایجاد یک شبکه گردشگری دریایی در طول نوار ساحلی گیلان است تا مسافران به جای استفاده از حمل و نقل جادهای از حمل و نقل دریایی بهره ببرند. به طور مثال اگر کسی قصد این را داشته باشد از غرب استان به سمت شرق استان برود بتوانند از مسیر دریایی استفاده کنند و هدف ما از ایجاد شبکه مارینا تشویق مردم برای استفاده هرچه بیشتر از حمل ونقل دریایی است.
 وی در پاسخ به این سوال که از شما به عنوان پدر گردشگری دریایی خزر یاد می‌شود، اظهار کرد: امروز خوشحالیم که ایده ساخت مارینا در سواحل و بنادر استان گیلان و استان‌های شمالی به یک الگوی قابل اجرا جهت توسعه گردشگری دریایی تبدیل شده است و بعد از اینکه ما این ایده را مطرح کردیم منطقه آزاد انزلی اقدام به ایجاد مارینا کرده است که به این ترتیب چهارمین مارینا استان در منطقه آزاد ایجاد می‌شود و همین الگو در استان مازندران نیز در دستور کار قرار دارد. چراغی اضافه کرد: نخستین مشوقی که بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این طرح ترغیب می‌کند، ایجاد زیرساخت‌های آماده در انزلی است و سازمان بنادر و دریانوردی برای اینکه بتواند سرمایه گذاران را برای ورود به این حوزه تشویق کند به بخش خصوصی اعلام کرده است که وام‌های بدون بهره برای خرید کشتی و قایق‌های تفریحی را پرداخت می‌کند.
وی ادامه داد: در فاز دوم برای استفاده از ظرفیتهای دریایی خزر، ما به دنبال ایجادخطوط مسافری بین بندر انزلی و شهرهای کشورهای حاشیه خزر مثل باکو و آستاراخان هستیم و به این منظور ما مذاکراتی را با سفارتخانه ایران در باکو انجام داده‌ایم تا بخش خصوصی موجود در کشور آذربایجان را به بخش خصوصی ایرانی معرفی کنیم و بتوانیم اولین خط مسافری را ایجاد کنیم، به همین منظور ما یک سالن مسافری مجهز در بندر انزلی داریم و یک اسکله را به کشتی‌های مسافری می‌توانیم اختصاص دهیم‌. لذا امکانات و زیرساخت‌ها برای ایجاد خطوط منظم مسافر بندرانزلی به باکو آماده است و این بستگی به مذاکرات ما با طرف آذربایجانی دارد و اگر آنها این آمادگی را داشته باشند، در بحث سفر دریایی هم این پروژه را نهایی می‌کنیم‌.
 چراغی اضافه کرد: ساخت ماریناها در شمال کشور در حاشیه دریای خزر برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد و ایده ساخت مارینا نیز توسط خود ما مطرح شد و این ایده می‌تواند موفق باشد برای اینکه در دنیا نزدیک به 680 مارینا وجود دارد که نشان می‌دهد کشورهای دنیا در بحث توسعه گردشگری دریایی از طریق ایجاد ماریناها موفق عمل کرده‌اند و ما با توجه به تجارب کشورهای دیگر این موضوع را در دریای خزر مطرح کرده‌ایم که ان‌شاءالله در آینده نزدیک هم در استان گیلان و هم به تبع آن در استان مازندران این ماریناها ایجاد می‌شود و شاهد گسترش و تکمیل شبکه حمل ونقل دریایی خواهیم بود.
نقل از ایسنا
با دیبا پرواز در جریان خبرهای گردشگری باشید.
برچسب ها